«Επικίνδυνες υποσχέσεις»: ο «Νονός» του 21ου αιώνα μιλά ρωσικά


Ξεχάστε τα ιταλικά, το κρασί και τη μακαρονάδα. Ο Νονός του 21ου αιώνα μιλά ρωσικά, πίνει βότκα και τρώει μπορς. Οι «Επικίνδυνες υποσχέσεις» (Eastern promises) του Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ παίρνουν τον «Νονό», και τον φέρνουν στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Από τη Νέα Υόρκη και τη δεκαετία του ’50, στο Λονδίνο μισόν αιώνα μετά. Στους δρόμους του οποίου μάχονται συμμορίες από τη Ρωσία, τη Γεωργία και την Τσετσενία. Ακόμα μια ταινία με γκάνγκστερ; Ναι ακόμα μια, και μάλιστα πάρα πολύ καλή, από αυτές που δεν χάνονται.

Ο Βίγκο Μόρτενσεν είναι ο Νικολάι, ο μυστηριώδης οδηγός και συνεργάτης του Βενσάν Κασέλ (Κίριλ), ο οποίος είναι ο γιος του Αρμιν Μίλερ Σταλ (Σέμιον), αρχηγού της ρωσικής μαφίας στο Λονδίνο. Η Ναόμι Γουότς (Άννα) είναι ρωσικής καταγωγής μαία που βοηθά μια κακοποιημένη ετοιμοθάνατη 14χρονη να γεννήσει. Βρίσκει την κάρτα ενός εστιατορίου μέσα στο ημερολόγιο της νεαρής και προσπαθεί να βρει κάποια άκρη μήπως και εντοπιστεί η οικογένεια του βρέφους. Ο θείος της, Γέρζι Σκολιμόφσκι (Στεπάν), τη βοηθά να μεταφράσει το ημερολόγιο την ώρα που η Γουότς πάει στο εστιατόριο «Υπερσιβηρικός» όπου συναντά τους Μόρτενσεν, Κασέλ και Σταλ.

Ο Κρόνενμπεργκ δίνει τρομερές εικόνες βίας, ολοζώντανους χαρακτήρες και ζοφερές, επιβλητικές σκηνές στις οποίες βάζει τους χαρακτήρες του να δώσουν μάχες με τον εαυτό τους και με τους άλλους. Η ιστορία είναι απλή στο βασικό της κορμό, έχει όμως και πολλές εξίσου ενδιαφέρουσες δευτερεύουσες ιστορίες τις οποίες ο σκηνοθέτης δεν υποτιμά καθόλου. Η ταινία έχει πολύ καλό ρυθμό, ένταση, και πολύ δυνατές ερμηνείες.

Σε πολλά σημεία αποτίει φόρο τιμής στο Νονό, είτε με ατάκες είτε με συγκεκριμένα πλάνα, κάνει σαφές όμως ότι είναι μια νέα ταινία του Κρόνενμπεργκ και όχι μια διασκευή της παλιάς του Κόπολα. Και κυρίως, δεν είναι ντοκυμαντέρ παρά τις πολλές και ενδιαφέρουσες πληροφορίες για έναν εν πολλοίς άγνωστο μα παράλληλο κόσμο. Στις πληροφορίες αυτές συγκαταλέγεται και η εξήγηση για τα καταπληκτικά τατού που φέρουν σε όλο τους το σώμα οι «βορ β ζακόνι» (vor v zakone), κλέφτες, μέλη της μαφίας που ζουν με βάση έναν ιδιότυπο κώδικα τιμής. Τρέιλερ παρακάτω.

Advertisements

9 thoughts on “«Επικίνδυνες υποσχέσεις»: ο «Νονός» του 21ου αιώνα μιλά ρωσικά

  1. Μου άρεσαν:
    – Ο ισορροπημένος ρυθμός και η ένταση της ταινίας.
    – Το γεγονός ότι δεν με κούρασε ούτε στιγμή.
    – Η έλλειψη παραπλανητικών περιπλοκών στην ιστορία
    – Μερικές σκηνές που ενδοσκοπούν απολαυστικά στο κλίμα μιας κοινωνίας (εστιατόρια, μυήσεις, γιορτές).

    Δεν μου άρεσαν:
    – Οι μη πειστικές ερμηνείες και διάλογοι στις περισσότερες σκηνές
    – Η υπερβολική ωμότητα στις σκηνές βίας που δεν την βρήκα αναγκαία
    – Η κάπως επιφανειακή προσέγγιση του κόσμου της μαφίας, με αρκετά κλισέ. Γιοα παράδειγμα οι χαρακτήρες στους Νονούς 1 και 2 μου φάνηκαν πιο σύνθετοι και οικείοι.

    Συμπερασματικά: χάρηκα που την είδα και την συνιστώ, δεν νομίζω όμως ότι θα την κρατήσω ως σημείο αναφοράς για έργα του είδους

  2. Αναμφισβήτητα ήταν μια καλή έως πολύ καλή ταινία αλλά θα συμφωνήσω με τον Γιάννη Καραμήτσιο ότι κάποιες ερμηνείες δεν ήταν αρκετά πειστικές. Ίσως, όμως, να φταίω κι εγώ που ορισμένους ηθοποιούς τους έχω τόσο ταυτίσει με παλαιότερους ρόλους τους και για αυτό με διακατέχει μια επιφύλαξη. Για παράδειγμα ο Κασέλ, αν και με βαμμένο ξανθό μαλλί δεν έπειθε και για τον καταπιεσμένο λίγο γκέι, λίγο γκάι γιο του νονού. Σε κάθε σκηνή περίμενα να τα πάρει στο κρανίο και να αρχίσει τις μπουνιές και τις αλητείες του «Μίσους». Αλλά ούτε ο Σταλ με έπεισε ως αρχιμαφιόζος του Λονδίνου. Αντιθέτως περίμενα να του βγει κάποιο ναζιστικό παρελθόν, όπως ακριβώς και στην ταινία του Γαβρά το «Μουσικό Κουτί». Δεν μπορώ , βέβαια, να πω το ίδιο για τον Μόρτενσεν. Ήταν εκπληκτικός. Πολύ καλός και ο Σκολιμόφσκι στο ρόλο της παλαιάς σχολής των πρακτόρων της Κα Γκε Μπε.

    Περίμενα, πάντως, μια βαθύτερη ανάλυση ή περιγραφή του πολυπληθούς εδώ και χρόνια ρωσικού στοιχείου στο Λονδίνο.

  3. Καλησπέρα καρδιά της Ευρώπης. Ελπίζω να είστε καλά. Θα συμφωνήσω εν μέρει και με τους δύο προλαλήσαντες,για τις ερμηνείες, θα διαφωνήσω για την υπερβολική ωμότητα, γιατί νομίζω ότι οι ταινίες του Cronenberg είναι κυρίως αυτό. Μικρά δοκίμια πάνω στη βία, στην φθορά και στη μετάλλαξη του σώματος. Μου άρεσε αυτή η ταινία και για να πω την αλήθεια η πιο σκληρή σκηνή για μένα δεν ήταν οι δολοφονίες και οι τεμαχισμοί ή η μάχη στο λουτρό, αλλά αυτή με τα κοριτσάκια στο «οικογενειακό» μπουρδέλο. Lilja 4ever.

  4. Τι να πω, εμένα μου άρεσαν όλοι. Εντάξει άλλοι ηθοποιοί θα απέδιδαν αλλιώς τους συγκεκριμένους ρόλους, αλλά δεν ξέρω πώς θα ήταν τότε η ταινία. Ακόμα και οι Κασέλ και Σταλ μου άρεσαν. Ο πρώτος για τη διαταραγμένη προσωπικότητα και τις ακροβασίες του ανάμεσα στην υπολογιστική λογική και την παράνοια. Και ο Σταλ για το σχεδόν πειστικό γλυκό και ήπιο του χαρακτήρα του την ώρα που το μάτι γυάλιζε και το μυαλό υπολόγιζε με ακρίβεια τις επόμενες κινήσεις. Μου φάνηκε δε ότι οι ρόλοι όπως παρουσιάστηκαν από τους συγκεκριμένους ηθοποιούς έδεναν κιόλας μεταξύ τους.

    Από την άλλη οφείλω να παραδεχτώ ότι έχω ένα ψιλοκόλλημα και ξεκινώ πάντα από θετική βάση όταν μια πολύ καλά σκηνοθετημένη ταινία (όπως αυτή) μιλά για τον κόσμο του οργανωμένου εγκλήματος. Όσο για την ένταση της βίας στις «Επικίνδυνες υποσχέσεις», κι αυτή μου φάνηκε πολύ ταιριαστή. Η σκηνή δε της μάχης στο δημόσιο λουτρό ήταν το αποκορύφωμα αυτής της εντυπωσιακής χορογραφίας του αίματος. Την περιμένω και σε DVD για τα extras!

    (πολύ καλησπέρα Hal!)

  5. Με έφτιαξες!!
    Γιατί μπορεί να βαρέθηκα λίγο τη στυλιζαρισμένη βία του Ταραντίνο, αλλά η «βία» μέσα από τα μάτια του Κρόνεμπεργκ (πήρε μπρος αυτός, ξανά!) ΜΕ αρέσει πολύ-λέμε.
    Εξαιρετικό casting καταρχήν! Πολυ, πολύ καλό.
    Διάβασα παραπάνω για τις ερμηνείες… όταν το δω πάντως, θα σας πω!
    Πάντως, ο Κρόνεμπεργκ αποδεικνύεται πιο σοφός (και πιο σαφής) από ότι τον είχα συνηθίσει..
    By the way, χτες είδα το τελευταίο του david lynch (μου είχε ξεφύγει, δεν το κράτησαν πολύ στα σινεμά γιατί φρίκαρε όποιος το είδε!) και…
    Τι να πω…
    Δεν λέω τίποτα. Χάθηκα (και εγώ δεν χάνομαι συνήθως στις ταινίες του lynch) και όχι μόνο χάθηκα, βλέπω τις εικόνες μπροστά μου και φοβάμαι για κάποιον λόγο και τον ίσκιο μου.
    Την είδες chumba;

    Φιλιά από μία μίζερη, ασπρόμαυρη, πνιγηρή Αθήνα (ούτε ο Τζάρμους δεν θα ήθελε σήμερα να την κινηματογραφίσει…) τρέχουν όλοι… αύριο η μεγάλη απεργία… με κάμερες να καταγράφουν τα πάντα…
    τελικά η ζωή είναι cinema or what???

  6. @ Meniek
    Πράγματι, τέλειο ζεύγος. Ιδίως ο δεύτερος ήταν καταπληκτικός. Λιγομίλητος, ψυχρός και με ένα βλέμμα που ξέφευγε. Προετοιμάστηκε δε πάρα πολύ για τον ρόλο περνώντας μεγάλα διαστήματα στη Ρωσία.

    @ Φαίη
    Δεν την είδα την τελευταία του Λιντς. Διάβασα την υπόθεση και τις κριτικές και σκέφτηκα πως δε θα το επεδίωκα. Δεν το πρότεινε και κανείς οπότε το απέφυγα.
    Φιλιά από την πάντα υγρή και βροχερή κωμόπολή μας στην οποία περιέργως έσκασε μύτη λίγος ήλιος σήμερα – με δόντια όμως και μάλιστα κοφτερά. Καλή απεργία και πορεία!

  7. Ωραία, γιατί καλά τα διαμάντια αλλά οι καλλιτεχνικές ασκήσεις με ψιλοκουράζουν. Τι καλό παίζει αυτήν την περίοδο να δούμε; Καμμία πρόταση;

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.